Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Default user image.

Maria Björklund

Bibliotekarie

Default user image.

Att examinera informationskompetens- vad, hur, när och varför

Författare

  • Maria Björklund

Summary, in Swedish

Informationskompetens är en viktig kompetens för läkarstudenter, inte bara under studietiden utan i deras roll som framtida läkare. Detta arbete innehåller en analys av kursen LÄLA/LÄMA 53, Examensarbete 1

på läkarprogrammet, termin 5. Särskilt i fokus är momentet informationssökning. Analysen utgår från pedagogiska teorier och SOLO-taxonomin används som verktyg för att granska kursens innehåll. I

analysen belyses konstruktiv länkning, mångfald, målformuleringar, undervisning och läraktiviteter,examination och utvärdering. I kursen finns idag en viss konstruktiv länkning, men den skulle kunna

utvecklas genom arbete med kursmål, läraktiviteter och examination. Kursmålen skulle kunna omfatta nivån Förhållningssätt och värderingsförmåga där studenterna genom läraktiviteter tränas ytterligare i kritiskt granskning och bedömning av vetenskapligt material. En kriteriebaserad examination i flera nivåer

kan stimulera till att förhållningssätt och värderingsförmåga, och de högre nivåerna i SOLO-taxonomin, fokuseras i kursen och lärandeaktiviteterna. Begreppet informationskompetens diskuteras, och att begreppet informationssökning också omfattar

bearbetning av informationen poängteras. Informationssökningens viktiga roll i lärandet stöds av forskning, och hur studenterna hanterar informationssökning och – bearbetning kan relateras till

begreppen yta/djup-inriktat lärande i den pedagogiska litteraturen. I ett projekt börjar arbetet ofta med orientering i ämnet, därefter följer fokus och fördjupning. Bibliotekariens roll i processen kan vara som counselor och bidra till att studenten förbättrar sin reflektiva och kritiska förmåga, och på så sätt involveras de högre nivåerna i SOLO-taxonomin. Som utvecklingsförslag i kursen föreslås att kursmål och examinationsform utvecklas för att även

inkludera Förhållningssätt och värderingsförmåga. Ett förslag på läraktivitet är att studenterna skriver en reflektion kring hur de sökt information, där de motiverar hur de gjort urval och begränsningar och hur de värderar källorna. Reflektionen kan sedan integreras i uppsatsen.

Avdelning/ar

  • Stöd till forskning och lärande

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Working paper

Ämne

  • Information Studies

Nyckelord

  • informationskompetens studenter SOLO-taxonomin bibliotek pedagogik

Status

Unpublished