Nyhetsbrev (juni, juli, augusti) - E-media och vetenskaplig kommunikation

KB får i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för öppen vetenskap

Regeringen har fattat beslut om att ge KB i uppdrag att ta fram nationella riktlinjer för öppen vetenskap. I uppdraget ingår att samverka med Vetenskapsrådet, universitet och högskolor liksom andra berörda myndigheter och organisationer. Uppdraget ska redovisas till regeringen den 15 september 2023.

Mer information: KB får i uppdrag att ta fram natio­nel­la rikt­lin­jer för öppen veten­skap

Avtalen som hotar öppen vetenskap

Isto Huvila och Lisa Börjesson, Institutionen för ABM vid Uppsala universitet, skriver en debattartikel i Biblioteksbladet om de transformativa avtalen; De transformativa avtalen är ytterst problematiska. De äventyrar inte bara forskningens kommunikation utan även dess innehåll.

Länk till artikel: Avtalen som hotar öppen vetenskap

Nya e-resurser

S-fak har startat ett betalt test på Gale Research Complete (GRC).

Länk till resurs i databaslistan: Gale Research Complete

HRAF World Cultures 20 maj - 20 juli
eHRAF World Cultures contains ethnographic collections covering all aspects of cultural and social life. eHRAF is unique in having subject indexing at the paragraph level. This allows detailed and precise searching for concepts not easily found with keywords.

Bloomsbury History: Theory and Method 1 juni - 13 juli
Bloomsbury History: Theory and Method is an educational resource dedicated to historiography and the examination of historical theory and methods using a global approach. Discover 134 exclusive articles by authors based in 25 different countries, a 4-volume major reference work on the global history of historiography and 61 eBooks.

LUBsearch

Bestånd från ePublications

En ny version av Excel-filen med vårt bestånd från ePublications finns nu tillgänglig här: https://eresources.lub.lu.se/files/login/epublications/content-epublications.xlsx