Nyhetsbrev (november) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Vetenskapsrådet rekommenderar öppen tillgång till forskningsdata

VR slår fast att alla ska ges tillgång till forskningsdata som finansieras av offentliga medel. Rekommendationen är ett led i arbetet med att främja en övergång till öppen tillgång till forskningsdata. Målet är att en omställning ska vara genomförd senast 2026.

Mer information: Vetenskapsrådet rekommenderar öppen tillgång till forskningsdata

Rekommendationen har kompletterats med en vägledning för uppfyllande av FAIR-principerna.

Mer information: Vägledning för implementering av kriterier för FAIR forskningsdata

I oktober delredovisade Vetenskapsrådet även sitt samordningsuppdrag om just öppen tillgång till forskningsdata. Här finns intressanta perspektiv kring FAIR, EOSC och samarbete mellan olika svenska aktörer.

Mer information: Vetenskapsrådets samordningsuppdrag om öppen tillgång till forskningsdata – delredovisning

Nytt uppdrag för öppen veten­skap

20 oktober meddelade regeringen att KB får i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen, sk Citizen Science.

Mer information: Nytt uppdrag för öppen veten­skap

Öppen vetenskap i omvärlden och vid LU

Samtidigt pågår öppen vetenskapsrelaterade aktiviteter vid LU. Anmäl er gärna till evenemanget Öppen vetenskap i omvärlden och vid LU den 18:e november kl 09 i Bromansalen på UB.

Vilken betydelse har öppen vetenskap ute i världen och för Lunds universitet? Detta vill vi diskutera vid ett seminarium som vänder sig till anställda vid LU:s bibliotek och arkiv. I stora drag handlar öppen vetenskap om att öka transparens och effektivitet i forskningen. Detta kan uppnås genom implementering av många olika praktiker så som öppen tillgång till olika typer av forskningsmaterial. Öppen vetenskap är också en forskningspolitisk fråga och har plockats upp av flertalet forskningsfinansiärer. Universitet och högskolor tillskrivs en allt större roll för att påskynda arbetet mot en öppnare vetenskap.Varmt välkommen till ett seminarium som inleds med en kort omvärldsanalys kring öppen vetenskap och presentation av LU:s projekt om öppen vetenskap, för att sedan fokusera på vad vi gemensamt kan göra för att stötta utvecklingen mot öppen vetenskap.

Länk till anmälan: Öppen vetenskap i omvärlden och vid LU

Nya e-resurser

Harvard Business Publishing Collection (EBSCO)

EHL har startat en prenumeration på Harvard Business Publishing Collection (EBSCO);  Harvard Business Publishing Collection innehåller Harvard Business Review’s kompletta e-bokskatalog. Utgivna titlar dyker som regel upp i samlingen inom 12 månader.

Länk till resurs i databaslistan: Harvard Business Publishing Collection (EBSCO)

Area Studies: India

HT har köpt in Area Studies: India (Adam Matthew); Area Studies: India tillhandahåller primärkällor om det brittiska väldet på den indiska subkontinenten mellan 1650-1942. Innehållet i databasen består av sällsynta böcker, reseskildringar, nyhetsrapportering, korrespondens och dagböcker, samt officiella dokument som möjliggör studiet av det Brittiska Indien.

Länk till resurs i databaslistan: Area Studies: India

FactSet

EHL har startat en prenumeration på FactSet; FactSet innehåller en omfattande samling data och analyser om globala finansiella och ekonomiska marknader och företag. Täckningen inkluderar: Finansiell information om 70 000+ offentliga och privata företag över hela världen, med historisk täckning för utvecklade marknader som går tillbaka till 1980 -talet och för tillväxtmarknader med början på 1990 -talet. Nära 2 000 historiska finansiella mätdata för 70+ länder. Historisk finansiell information om 5 000 globala index, fixed income, handelsvaror, alternativa investeringsmarknader etc.

Länk till resurs i databaslistan: FactSet

Pågående tester

Qurʾānic Studies Online 18 oktober - 16 december
Qur’ānic Studies Online gives access to four resources:
1) Encyclopaedia of the Qur’ān Online, an encyclopaedic dictionary of qur’ānic terms, concepts, personalities, place names, cultural history and exegesis extended with essays on the most important themes and subjects within qur’ānic studies
2) Qurʾān Concordance, a unique finding aid which allows users to identify and localize text fragments of the Qurʾān
3) Dictionary of Qurʾānic Usage, a contextualised Arabic-English dictionary of Qur’ānic usage, compiled in accordance with modern lexicographical methods by scholars who have a lifelong immersion in Qur’ānic Studies
4) Early Western Korans Online, a collection of 62 korans printed in Arabic type in several Western European cities between 1537 and 1857.

Early Western Korans 18 oktober - 16 december
Ingår i Qurʾānic Studies Online

LUBsearch

Bestånd från ePublications