Nyhetsbrev (september) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Förs­ta tidskrif­ter­na på Publi­ce­ra banar väg för fler

KB:s nationella plattform för öppet vetenskapliga tidskrifter har under sommaren publicerat sina första nummer. Det handlar om tidskrifterna Current Swedish Archaeology, Tidskrift för Litteraturvetenskap och Kulturella Perspektiv. Hur den här plattformen i framtiden kommer förhålla sig till LU:s lokala OJS-installation får vi anledning att återkomma till.

Mer information: Förs­ta tidskrif­ter­na på Publi­ce­ra banar väg för fler

Ande­len öppet till­gäng­li­ga artik­lar ökar stadigt

KB har publicerat statistik över andelen öppet tillgängliga vetenskapliga artiklar. Från 2020 till 2021 ökade andelen från 57 till 67 procent. KB redovisar även statistik baserat på ämnesområde och lärosäte. Lund ligger en bit över snittet, framför allt har vi större andel grön open access än de flesta andra lärosäten.

Mer information:
Ande­len öppet till­gäng­li­ga artik­lar ökar stadigt
Öppen till­gång i siff­ror

USA skärper kraven kring öppen vetenskap för offentligt finansierad forskning

Till sist en nyhet från andra sidan Atlanten. USA:s Office of Science and Technology Policy har skärpt sina policies vad gäller den offentligt finansierade forskningen och Open Access. Statligt finansierade Research Agencies måste senast den 31 december 2025 se till att forskningsresultat och data finansierade av offentliga medel omedelbart görs fritt tillgängliga, utan embargon eller kostnader.

Mer information:
OSTP Issues Guidance to Make Federally Funded Research Freely Available Without Delay
MEMORANDUM FOR THE HEADS OF EXECUTIVE DEPARTMENTS AND AGENCIES

NIH har svarat på de nya kraven på följande sätt: We are enthusiastic to move forward on these important efforts to make research results more accessible and look forward to working together to strengthen our shared responsibility in making federally funded research results accessible to the public.

Mer information: Statement on NIH plans to speed access to federally funded research results

En av orsakerna till USA:s skärpta krav kring öppet vetenskap hittas i de nya forskningspraktiker som uppstått i samband med COVID-19;

Americans were offered a window into the great benefits of immediate public access to federally funded research at the outset of the COVID-19 pandemic. In the wake of the public health crisis, government, industry, and scientists voluntarily worked together to adopt an immediate public access policy, which yielded powerful results: research and data flowed effectively, new accessible insights super-charged the rate of discovery, and translation of science soared. The shift in practice during COVID-19 demonstrated how delivering immediate public access to federally funded research publications and data can provide near real-time returns on American taxpayer investments in science and technology.

Immediate public access to COVID-19 research is a powerful case study on the benefits of delivering research results and data rapidly to the people. The insights of new and cutting-edge research stemming from the support of federal agencies should be immediately available — not just in moments of crisis, but in every moment. Not only to fight a pandemic, but to advance all areas of study, including urgent issues such as cancer, clean energy, economic disparities, and climate change. American investment in such research is essential to the health, economic prosperity, and well-being of the Nation. There should be no delay between taxpayers and the returns on their investments in research.

Nya e-resurser

S-fak och EHL har startat en prenumeration på Springer Reference Module Humanities and Social Sciences från 1 september.

Oxford Research Encyclopedias 16 augusti - 31 december
With today’s overabundance of information, and misinformation, students and researchers alike can be overwhelmed in identifying what’s trustworthy, what’s up-to-date, and what’s accurate. Oxford University Press has invested in the Oxford Research Encyclopedias to meet this challenge. Working with international communities of scholars across all fields of study, we are developing new comprehensive collections of in-depth, peer-reviewed summaries on an ever-growing range of topics.

LUBsearch

Import till Libris

Importen av e-resurser från ePublications till Libris ligger alltid nere under sommaren. Den har kommit igång igen men det tar ytterligare en tid innan samtliga resurser är inlästa.

Bestånd från ePublications

En ny version av Excel-filen med vårt bestånd från ePublications finns nu tillgänglig här: https://eresources.lub.lu.se/files/login/epublications/content-epublications.xlsx