Nyhetsbrev (oktober) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Rapport från projektet Öppen vetenskap vid LU

Projektet Öppen vetenskap vid LU, som initierades av forskningsnämnden 2019, avrapporterades under september. Syftet med projektet var att ta fram förslag på en struktur i form av vision, verksamhetsplan och organisering för LUs arbete kring öppen vetenskap.

Länk till rapporten: Rapport från projektet Öppen vetenskap vid LU

Policy för öppen vetenskap

I september lanserade Stockholms universitet, som första lärosäte i Sverige, en policy för öppen vetenskap.

Länk till policy: Policy för öppen vetenskap

Utöver policyn har en Plan med ansvarsfördelning för öppen vetenskap publicerats. Planen syftar till att tydliggöra hur universitet ska nå de uppsatta målen i policyn samt tydliggöra ansvarsfördelning mellan universitetet och dess forskare.

Länk till plan: Plan med ansvarsfördelning för öppen vetenskap

LundOnline fullt!

Vi har i veckan stängt registreringen för årets LundOnline. Vi har 220 anmälda till konferensen. Det är många från nätverket som anmält sig, tänk på våra avbokningsregler; Cancellations made later than 15th of October will have to pay a fee of 1000 SEK. Substitution of registrations may be made at any time until the conference start date.

Nya e-resurser

S-fak startat en prenumeration på Cross-National Time Series (CNTS) Data Archive. CNTS Data Archive innehåller data i Excel-format som publiceras av Databanks International. Innehållet är inriktat på statsvetenskap, historia samt freds- och konfliktstudier. Arkivet innehåller mer än 200 års data från 1815 och framåt för över 200 länder, inklusive länder och imperier som inte längre existerar.

Länk till resurs i databaslistan: CNTS Data Archive

Tester

Oxford Research Encyclopedias 16 augusti - 31 december
With today’s overabundance of information, and misinformation, students and researchers alike can be overwhelmed in identifying what’s trustworthy, what’s up-to-date, and what’s accurate. Oxford University Press has invested in the Oxford Research Encyclopedias to meet this challenge. Working with international communities of scholars across all fields of study, we are developing new comprehensive collections of in-depth, peer-reviewed summaries on an ever-growing range of topics.

SAGE Skills: Student Success 22 september - 31 oktober
SAGE Skills: Student Success is an interactive digital resource that empowers students to learn the practical academic and personal skills needed to thrive during their time in higher education and beyond.

Gale Digital Scholar Lab 29 september - 28 oktober
Gale Digital Scholar Lab can be used to analyze data from the Economist and the three Archives Unbound Lund University is subscribing to. Financial Times does however not allow data mining. Instructions for how to use the resources and tools can be found inside the lab.

LUBsearch

Bestånd från ePublications

En ny version av Excel-filen med vårt bestånd från ePublications finns nu tillgänglig här: https://eresources.lub.lu.se/files/login/epublications/content-epublications.xlsx