Nyhetsbrev (november) - E-media och vetenskaplig kommunikation

Kungliga biblioteket (KB) har i uppdrag av regeringen att ta fram nationella riktlinjer för öppen vetenskap. KB inrättar nu en referensgrupp för att inhämta kunskap och erfarenheter från berörda organisationer och intressenter.

Mer information: Refe­rens­grupp inrät­tas för uppdra­get kring natio­nel­la rikt­lin­jer för öppen veten­skap

Hur ska framtidens forskningsmedel fördelas?

Dagens statliga system för forskningsfinansiering, med tre forskningsråd och en innovationsmyndighet, infördes för över 20 år sedan, och nu håller modellen på att ses över. Den nya utredningen, Forskningsfinansieringsutredningen (FoFin), sjösattes i somras av den tidigare regeringen.

Mer information: Hur ska framtidens forskningsmedel fördelas?

Nya e-resurser

HT-biblioteken har startat en prenumeration på Oxford Bibliographies Online Philosophy.

Länk till resurs: Oxford Bibliographies Online Philosophy

Tester

Oxford Research Encyclopedias 16 augusti - 31 december
With today’s overabundance of information, and misinformation, students and researchers alike can be overwhelmed in identifying what’s trustworthy, what’s up-to-date, and what’s accurate. Oxford University Press has invested in the Oxford Research Encyclopedias to meet this challenge. Working with international communities of scholars across all fields of study, we are developing new comprehensive collections of in-depth, peer-reviewed summaries on an ever-growing range of topics.

Declassified Documents Online: Twentieth-Century British Intelligence 24 oktober - 22 november
Declassified Documents Online: Twentieth-Century British Intelligence, An Intelligence Empire brings together files from five UK government departments to provide researchers with access to detailed, previously classified information on the intelligence services of Britain and her Empire throughout the twentieth century.

U.S. Declassified Documents Online 24 oktober - 22 november
U.S. Declassified Documents Online provides immediate access to a broad range of previously classified federal records spanning the twentieth and twenty-first centuries. The collection brings together over 700,000 of the most sensitive documents from all the presidential libraries and numerous executive agencies in a single database.

IBISWorld 11 november - 26 mars
IBISWorld provides industry research on thousands of industries worldwide. Their in-house analysts leverage economic, demographic and market data, then add analytical and forward-looking insight, to help organizations of all types make better business decisions.

LUBsearch

Trasiga länkar från LUBsearch
Då man använder LUBsearch och sparar URLen från webbläsarens adressfält fungerar den inte längre när sessionen är slut. Vi har skapat ett verktyg för att reparera dessa URLer och skapa så kallade permalänkar: https://eresources.lub.lu.se/files/public/create-permalink/create-permalink.php?lang=sv.
Länk till verktyget finns även i LibGuiden ”LUBsearch and Electronic Resources” (kan nås via ”Help” i LUBsearch).

Länk till LibGuide: LUBsearch & elektroniska resurser: Laga sessionsbaserade länkar

Enkät om Databases A-Z
Nu finns en kort enkät i LUBsearch för att ta reda på vad användarna tycker om Databases A-Z. Den kommer att vara tillgänglig t.o.m. 6/12. Vi är även intresserade av vad personalen tycker så gå gärna in och svara på frågorna.

LUBsearch för nyanställda
Torsdag 8/12, kl. 9-10 och 13-14, kommer vi att ha två tillfällen via Zoom för de som vill lära känna LUBsearch lite bättre. De riktar sig främst till nyanställda och studentvakter men alla är välkomna. Fokus kommer att ligga på era frågor samt vanliga problem man kan stöta på i LUBsearch.

Det är bra om man har gått canvaskursen LUBsearch introduktionskurs innan: https://canvas.education.lu.se/enroll/E6Y7LD.

Anmälan till undervisningstillfällena görs via kompetensportalen: LUBsearch för nyanställda
Studentvakter anmäler sig via e-post: johanna [dot] tagesson [at] ub [dot] lu [dot] se (johanna[dot]tagesson[at]ub[dot]lu[dot]se).

Bestånd från ePublications
En ny version av Excel-filen med vårt bestånd från ePublications finns nu tillgänglig här: https://eresources.lub.lu.se/files/login/epublications/content-epublications.xlsx